Rejestracja pojazdów

Każdy pojazd, aby być dopuszczony do ruchu, powinien zostać w ciągu 30 dni od daty nabycia zarejestrowany i zaopatrzony w zalegalizowane tablice rejestracyjne, a w przypadku pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli – w nalepkę kontrolną.

DOKUMENTY WYMAGANE PRZY REJESTROWANIU POJAZDU

• dowód własności pojazdu lub dokument potwierdzający powierzenie pojazdu,

• karta pojazdu, jeżeli była wydana,

• wyciąg ze świadectwa homologacji albo odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, jeżeli są wymagane,

• zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu,

• dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne, jeżeli pojazd był zarejestrowany,

• dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy,

• dokument potwierdzający zapłatę akcyzy, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy,

• zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzający uiszczenie podatku od towarów i usług, od pojazdów sprowadzanych z państw członkowskich Unii Europejskiej lub zaświadczenie o braku obowiązku uiszczenia podatku, jeżeli sprowadzany pojazd jest rejestrowany po raz pierwszy,

• dowód osobisty, a w przypadku firm dodatkowo KRS,

• pojazd należy ubezpieczyć w dniu rejestracji. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego należy okazać polisę OC,

• wniosek o rejestrację.

Czasowa rejestracja pojazdu

Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje się jej na okres nieprzekraczający 30 dni. Termin ten może być jednorazowo przedłużony o 14 dni w celu wyjaśnienia spraw związanych z rejestracją pojazdu. Urząd Miasta niezwłocznie rejestruje pojazd czasowo z urzędu, wydając pozwolenie czasowe i tablice rejestracyjne. W ciągu 30 dni (z możliwością jednorazowego przedłużenia o 14 dni) rejestruje pojazd oraz wydaje dowód rejestracyjny.

Utrata tablic rejestracyjnych

W przypadku utraty tablic rejestracyjnych w Urzędzie Miasta należy złożyć:

• wniosek o wydanie wtórnika tablic,

• dowód rejestracyjny,

• kartę pojazdu, jeśli została wydana,

• oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań – w przypadku, gdy utrata tablic nastąpiła na skutek zagubienia;

• zaświadczenie z policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży tablic rejestracyjnych – w przypadku, gdy utrata tablic nastąpiła wskutek kradzieży,

• dotychczasowe tablice rejestracyjne – w przypadku zniszczenia tablic,

• dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie,

• dowód osobisty, a w przypadku firm dodatkowo KRS, REGON oraz upoważnienie dla osoby dokonującej rejestracji pojazdu,

• potwierdzenie uiszczenia wymaganych opłat.

Utrata dowodu rejestracyjnego

W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego w Urzędzie Miasta należy złożyć:

• wniosek o wydanie wtórnika dowodu,

• zaświadczenie z aktualnego badania technicznego pojazdu,

• kartę pojazdu, jeśli została wydana,

• oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań – w przypadku, gdy utrata dowodu nastąpiła na skutek zagubienia;

•zaświadczenie z policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży – w przypadku, gdy utrata dowodu nastąpiła wskutek kradzieży,

• aktualną polisę OC,

• tablice rejestracyjne,

• dowód osobisty, a w przypadku firm dodatkowo KRS, REGON oraz upoważnienie dla osoby dokonującej rejestracji pojazdu;

• potwierdzenie uiszczenia wymaganych opłat.


Wydanie wtórnika nalepki na szybę pojazdu

W przypadku potrzeby wydania wtórnika nalepki na szybę pojazdu w Urzędzie Miasta należy złożyć

• pisemną prośbę Korzystającego o wyrobienie wtórnika nalepki na szybę z podaniem przyczyny (zniszczenie, wymiana szyby itp.) z powołaniem się na art. 233 Kodeksu Karnego o składaniu fałszywych zeznań,

• oświadczenie Autoryzowanej Stacji Obsługi o wymianie szyby lub fakturę za wymianę szyby,

• kopię polisy OC.

Odbiór dowodu zatrzymanego przez policję

Odbiór dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez policję elektronicznie nie wymaga wizyty właściciela pojazdu w urzędzie. Zwrot zatrzymanego dokumentu zabranego elektronicznie odbywa się online, poprzez odnotowanie odpowiedniej informacji w CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). Taki elektroniczny odbiór zatrzymanego dowodu nastąpi dopiero po ustaniu przesłanek, które spowodowały odebranie dokumentu.

Dokumenty do złożenia:

• oryginał zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym;

• oryginał pokwitowania policyjnego wydanego w zastępstwie dowodu rejestracyjnego;

• kopia polisy OC.

Jeśli ostatecznie dojdzie do zwrotu zatrzymanego dowodu rejestracyjnego online, wówczas w CEPiK znajdzie się odpowiednia adnotacja.

Przerejestrowanie pojazdu z powodu kradzieży bądź zgubienia tablicy

Dokumenty do złożenia:

• pisemna prośba Korzystającego o przerejestrowanie pojazdu bądź dorobienie tablicy rejestracyjnej (w przypadku zagubienia tablicy rejestracyjnej, wymagane jest pisemne oświadczenie Korzystającego z podaniem okoliczności zagubienia z powołaniem się na art.233 Kodeksu Karnego),

• przy braku jednej tablicy – druga w załączeniu,

• zaświadczenie z Policji w oryginale – dotyczy kradzieży,

• dowód rejestracyjny,

• kopia polisy OC.

Wpis do dowodu rejestracyjnego o zamontowaniu instalacji gazowej

Dokumenty do złożenia:

• zgoda BNP Paribas Lease Group Sp.z o.o na montaż instalacji gazowej,

• dowód rejestracyjny,

• oryginał wyciągu ze świadectwa homologacji na instalację gazową wraz ze zbiornikiem na gaz,

• oryginał faktury i montażu instalacji gazowej,

• kopia polisy OC.

Wpis do dowodu rejestracyjnego o zamontowaniu haka holowniczego

Dokumenty do złożenia:

• zgoda BNP Paribas Lease Group Sp.z o.o na montaż haka holowniczego,

• dowód rejestracyjny,

• badanie techniczne stwierdzające montaż haka,

• kopia polisy OC.

Rejestracja pojazdu wykupionego po zakończeniu umowy leasingu

Po rozliczeniu umowy na równowartość faktury proforma wystawiana jest, w zależności od rodzaju leasingu:

• faktura przenosząca własność pojazdu na kupującego oraz protokół odbioru – w przypadku leasingu operacyjnego;

• nota i umowa sprzedaży przenosząca własność na kupującego oraz protokół odbioru – w przypadku leasingu finansowego.

Dokumenty razem z kartą pojazdu (jeżeli została wydana) wysyłamy kurierem.
Nabywca pojazdu w ciągu 30 dni jest zobowiązany do rejestracji pojazdu w Urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania/prowadzenia działalności gospodarczej.

Wymagane dokumenty:

• wniosek właściciela o rejestrację pojazdu,
• dokumenty potwierdzające prawo własności pojazdu,
• dowód rejestracyjny pojazdu z aktualnym terminem badania technicznego,
• karta pojazdu (jeżeli była wydana),
• tablice rejestracyjne,
• aktualne ubezpieczenie OC,
• dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik.

W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).

W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu).

Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej mogą zgłaszać wyłącznie osoby do tego upoważnione. W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest cudzoziemiec przebywający na terenie RP, firma zagraniczna lub zagraniczne ośrodki kultury, fundacje lub korespondenci prasowi wymagane są:

1.    Dokument tożsamości cudzoziemca: paszport oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów wraz z potwierdzeniem czasowego zameldowania cudzoziemca:

• wiza Schengen lub wiza krajowa;

• karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy;

•zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej;

• karta pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej;

• dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela Unii Europejskiej;

• karta stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej;

• karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały;

• zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, nadanie statusu uchodźcy;

• udzielenie ochrony uzupełniającej lub zgoda na pobyt tolerowany.

2.    Zaświadczenie o dokonaniu wpisu do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy (do wglądu) – firma zagraniczna. Ośrodki kultury, fundacje, korespondenci prasowi – umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje (do wglądu).

Szczegółowe informacje i wnioski dostępne są na stronach urzędów.

Masz pytania?