Rejestracja pojazdów

Każdy pojazd aby być dopuszczony do ruchu w ciągu 30 dni od daty nabycia, powinien zostać:

  • zarejestrowany
  • zaopatrzony w zalegalizowane tablice rejestracyjne.

DOKUMENTY WYMAGANE PRZY REJESTROWANIU POJAZDU

  • dowód własności pojazdu lub dokument potwierdzający powierzenie pojazdu (np. faktura – oryginał);
  • wyciąg ze świadectwa homologacji albo odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, jeżeli są wymagane,
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu,
  • dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne, jeżeli pojazd był zarejestrowany,
  • dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy,
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy,
  • zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzający uiszczenie podatku od towarów i usług, od pojazdów sprowadzanych z państw członkowskich Unii Europejskiej lub zaświadczenie o braku obowiązku uiszczenia podatku, jeżeli sprowadzany pojazd jest rejestrowany po raz pierwszy,
  • dowód osobisty, a w przypadku firm dodatkowo KRS,
  • pojazd należy ubezpieczyć w dniu rejestracji. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego należy okazać polisę OC,
  • wniosek o rejestrację.

Osoba prywatna z polskim obywatelstwem

  • oświadczenie o miejscu zamieszkania, jeśli adres zamieszkania właściciela pojazdu jest inny niż adres zameldowania (w przypadku przedstawienia oświadczenia w dowodzie rejestracyjnym będzie wpisany adres zamieszkania a nie zameldowania) – oryginał,
  • pełnomocnictwo czytelnie podpisane (w przypadku współwłaścicieli pełnomocnictwo od każdego z nich) – oryginał

Obcokrajowiec

  • niezbędne jest posiadanie numeru PESEL,
  • kopia karty pobytu lub paszportu lub wizy,
  • kopia potwierdzenia zameldowania

https://www.gov.pl/web/gov/zamelduj-sie-na-pobyt-czasowy-dla-cudzoziemcow https://www.gov.pl/web/gov/pobierz-dokument-o-zameldowaniu

  • pełnomocnictwo czytelnie podpisane (w przypadku współwłaścicieli pełnomocnictwo od każdego z nich) – oryginał,

Jednoosobowa działalność gospodarcza

  • oświadczenie o miejscu zamieszkania, jeśli adres zamieszkania jest inny od adresu prowadzonej działalności i/lub adresu zameldowania (w przypadku przedstawienia oświadczenia w dowodzie rejestracyjnym będzie wpisany adres zamieszkania a nie zameldowania) – oryginał,
  • pełnomocnictwo czytelnie podpisane, zawierające dane osoby prowadzącej działalność, czyli adres zamieszkania i numer PESEL (nie należy wpisywać danych działalności gospodarczej, ponieważ rejestracja jest na dane osobiste właściciela działalności gospodarczej a nie na dane firmy) – oryginał,
  • wpis do CEIDG

Spółka z o.o.

1. Czasowa rejestracja pojazdu

Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje się na okres nieprzekraczający 30 dni. Termin ten może być jednorazowo przedłużony o 14 dni w celu wyjaśnienia spraw związanych z rejestracją pojazdu. Urząd Miasta niezwłocznie rejestruje pojazd czasowo z urzędu, wydając pozwolenie czasowe i tablice rejestracyjne.

2. Utrata tablic rejestracyjnych

W przypadku utraty tablic rejestracyjnych w Urzędzie Miasta należy złożyć:

  • wniosek o wydanie wtórnika tablic,
  • dowód rejestracyjny,
  • oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań – w przypadku, gdy utrata tablic nastąpiła na skutek zagubienia;
  • zaświadczenie z policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży tablic rejestracyjnych – w przypadku, gdy utrata tablic nastąpiła wskutek kradzieży,
  • dotychczasowe tablice rejestracyjne – w przypadku zniszczenia tablic,
  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie,
  • dowód osobisty, a w przypadku firm dodatkowo KRS, REGON oraz upoważnienie dla osoby dokonującej rejestracji pojazdu,
  • potwierdzenie uiszczenia wymaganych opłat.

3. Utrata dowodu rejestracyjnego

Mimo braku konieczności wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego aby móc legalnie poruszać się pojazdem po drogach, zagubienie dowodu rejestracyjnego pojazdu musi zostać zgłoszone w wydziale komunikacji urzędu właściwego dla miejsca zamieszkania.

W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego w Urzędzie Miasta należy złożyć:

  • wniosek o wydanie wtórnika dowodu,
  • zaświadczenie z aktualnego badania technicznego pojazdu,
  • oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań – w przypadku, gdy utrata dowodu nastąpiła na skutek zagubienia;
  • zaświadczenie z policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży – w przypadku, gdy utrata dowodu nastąpiła wskutek kradzieży,
  • aktualną polisę OC,
  • tablice rejestracyjne,
  • dowód osobisty, a w przypadku firm dodatkowo KRS, REGON oraz upoważnienie dla osoby dokonującej rejestracji pojazdu;
  • potwierdzenie uiszczenia wymaganych opłat.

4. Odbiór dowodu zatrzymanego przez policję

Odbiór dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez policję elektronicznie nie wymaga wizyty właściciela pojazdu w urzędzie. Zwrot zatrzymanego dokumentu zabranego elektronicznie odbywa się online, poprzez odnotowanie odpowiedniej informacji w CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). Taki elektroniczny odbiór zatrzymanego dowodu nastąpi dopiero po ustaniu przesłanek, które spowodowały odebranie dokumentu.

Dokumenty do złożenia:

  • oryginał zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym;
  • oryginał pokwitowania policyjnego wydanego w zastępstwie dowodu rejestracyjnego;
  • kopia polisy OC.

Jeśli ostatecznie dojdzie do zwrotu zatrzymanego dowodu rejestracyjnego online, wówczas w CEPiK znajdzie się odpowiednia adnotacja.

5. Przerejestrowanie pojazdu z powodu kradzieży bądź zgubienia tablicy

Dokumenty do złożenia:

  • pisemna prośba Korzystającego o przerejestrowanie pojazdu bądź dorobienie tablicy rejestracyjnej (w przypadku zagubienia tablicy rejestracyjnej, wymagane jest pisemne oświadczenie Korzystającego z podaniem okoliczności zagubienia z powołaniem się na art.233 Kodeksu Karnego),
  • przy braku jednej tablicy – druga w załączeniu,
  • zaświadczenie z Policji w oryginale – dotyczy kradzieży,
  • dowód rejestracyjny,
  • kopia polisy OC.

6. Wpis do dowodu rejestracyjnego o zamontowaniu instalacji gazowej

Dokumenty do złożenia:

  • zgoda BNP Paribas Lease Group Sp.z o.o na montaż instalacji gazowej,
  • dowód rejestracyjny,
  • oryginał wyciągu ze świadectwa homologacji na instalację gazową wraz ze zbiornikiem na gaz,
  • oryginał faktury i montażu instalacji gazowej,
  • kopia polisy OC.

7. Wpis do dowodu rejestracyjnego o zamontowaniu haka holowniczego

Dokumenty do złożenia:

  • zgoda BNP Paribas Lease Group Sp.z o.o na montaż haka holowniczego,
  • dowód rejestracyjny,
  • badanie techniczne stwierdzające montaż haka,
  • kopia polisy OC.

8. Rejestracja pojazdu wykupionego po zakończeniu umowy leasingu

Po rozliczeniu umowy finansowania, wystawiane są faktura lub nota (w zależności od rodzaju leasingu), na równowartość faktury proforma. 

  • w przypadku leasingu operacyjnego – faktura przenosząca własność pojazdu na kupującego oraz protokół odbioru;
  • w przypadku leasingu finansowego – nota, umowa sprzedaży przenosząca własność na kupującego oraz protokół odbioru.

Dokumenty wysyłamy kurierem. Nabywca pojazdu w ciągu 30 dni jest zobowiązany do rejestracji pojazdu w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania/prowadzenia działalności gospodarczej.

Masz pytania?