- dowód własności pojazdu lub dokument potwierdzający powierzenie pojazdu;
- karta pojazdu, jeżeli była wydana;
- wyciąg ze świadectwa homologacji albo odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, jeżeli są wymagane;
- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu;
- dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne, jeżeli pojazd był zarejestrowany;
- dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy;
- dokument potwierdzający zapłatę akcyzy, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy;
- zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzający uiszczenie podatku od towarów i usług, od pojazdów sprowadzanych z państw członkowskich Unii Europejskiej lub zaświadczenie o braku obowiązku uiszczenia podatku, jeżeli sprowadzany pojazd jest rejestrowany po raz pierwszy;
- dowód osobisty, a w przypadku firm dodatkowo KRS;
- pojazd należy ubezpieczyć w dniu rejestracji. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego należy okazać polisę OC;
- wniosek o rejestrację.
Każdy pojazd, aby być dopuszczony do ruchu, powinien zostać w ciągu 30 dni od daty nabycia zarejestrowany i zaopatrzony w zalegalizowane tablice rejestracyjne, a w przypadku pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli – w nalepkę kontrolną.
DOKUMENTY WYMAGANE PRZY REJESTROWANIU POJAZDU
Masz pytania?
CZASOWA REJESTRACJA POJAZDU
Dokonuje się jej na okres nieprzekraczający 30 dni. Termin ten może być jednorazowo przedłużony o 14 dni w celu wyjaśnienia spraw związanych z rejestracją pojazdu.
CZAS OCZEKIWANIA NA WYDANIE DOKUMENTÓW
Niezwłocznie Urząd Miasta rejestruje pojazd czasowo z urzędu, wydając pozwolenie czasowe i tablice rejestracyjne. W ciągu 30 dni (z możliwością jednorazowego przedłużenia o 14 dni) rejestruje pojazd oraz wydaje dowód rejestracyjny.
W przypadku utraty tablic rejestracyjnych, w Urzędzie Miasta należy złożyć:
- wniosek o wydanie wtórnika tablic;
- dowód rejestracyjny;
- kartę pojazdu, jeśli była wydana;
- oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań – w przypadku, gdy utrata tablic nastąpiła na skutek zagubienia;
- zaświadczenie z policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży tablic rejestracyjnych – w przypadku, gdy utrata tablic nastąpiła wskutek kradzieży;
- dotychczasowe tablice rejestracyjne – w przypadku zniszczenia tablic;
- dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie;
- dowód osobisty, a w przypadku firm dodatkowo KRS, REGON oraz upoważnienie dla osoby dokonującej rejestracji pojazdu;
- potwierdzenie uiszczenia wymaganych opłat.
W PRZYPADKU UTRATY DOWODU REJESTRACYJNEGO, W URZĘDZIE MIASTA NALEŻY ZŁOŻYĆ:
- wniosek o wydanie wtórnika dowodu;
- zaświadczenie z aktualnego przeglądu technicznego pojazdu;
- kartę pojazdu, jeśli była wydana;
- oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań – w przypadku, gdy utrata dowodu nastąpiła na skutek zagubienia;
- zaświadczenie z policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży – w przypadku, gdy utrata dowodu nastąpiła wskutek kradzieży;
- aktualną polisę OC;
- tablice rejestracyjne;
- dowód osobisty, a w przypadku firm dodatkowo KRS, REGON oraz upoważnienie dla osoby dokonującej rejestracji pojazdu;
- potwierdzenie uiszczenia wymaganych opłat.
Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego:
- pisemna prośba Korzystającego o wyrobienie wtórnika dowodu rejestracyjnego z oświadczeniem o jego zagubieniu lub kradzieży z powołaniem się na art. 233 Kodeksu Karnego o składaniu fałszywych zeznań;
- tablice rejestracyjne;
- kopia polisy OC;
- w przypadku kradzieży – oryginał zaświadczenia z Policji;
- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym.
Wydanie wtórnika nalepki na szybę pojazdu:
- pisemna prośba Korzystającego o wyrobienie wtórnika nalepki na szybę z podaniem przyczyny (zniszczenie, wymiana szyby etc.) z powołaniem się na art. 233 Kodeksu Karnego o składaniu fałszywych zeznań;
- oświadczenie Autoryzowanej Stacji Obsługi o wymianie szyby lub faktura;
- kopia polisy OC.
ODBIÓR DOWODU ZATRZYMANEGO PRZEZ POLICJĘ:
- oryginał zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym;
- oryginał pokwitowania policyjnego wydanego w zastępstwie dowodu rejestracyjnego;
- kopia polisy OC.
PRZEREJESTROWANIE POJAZDU Z POWODU KRADZIEŻY BĄDŹ ZGUBIENIA TABLICY:
- pisemna prośba Korzystającego o przerejestrowanie pojazdu bądź dorobienie tablicy rejestracyjnej (w przypadku zagubienia tablicy rejestracyjnej, wymagane jest pisemne oświadczenie Korzystającego z podaniem okoliczności zagubienia z powołaniem się na art.233 Kodeksu Karnego);
- przy braku jednej tablicy – druga w załączeniu;
- zaświadczenie z Policji w oryginale – dotyczy kradzieży;
- dowód rejestracyjny;
- dopia polisy OC.
WPIS DO DOWODU REJESTRACYJNEGO O ZAMONTOWANIU INSTALACJI GAZOWEJ:
- uzyskanie zgody BNP Paribas Lease Group Sp.z o.o na montaż instalacji gazowej;
- dowód rejestracyjny;
- oryginał wyciągu ze świadectwa homologacji na instalację gazową wraz ze zbiornikiem na gaz;
- oryginał faktury i montażu instalacji gazowej;
- kopia polisy OC.
WPIS DO DOWODU REJESTRACYJNEGO O ZAMONTOWANIU HAKA HOLOWNICZEGO:
- uzyskanie zgody BNP Paribas Lease Group Sp.z o. o. na montaż haka;
- dowód rejestracyjny;
- badanie techniczne stwierdzające montaż haka;
- kopia polisy OC.
REJESTRACJA POJAZDU WYKUPIONEGO PO ZAKOŃCZENIU UMOWY LEASINGU:
Po rozliczeniu umowy na równowartość faktury proforma wystawiana jest, w zależności od rodzaju leasingu :
- Faktura przenosząca własność pojazdu na kupującego oraz protokół odbioru – w przypadku leasingu operacyjnego;
- Nota i umowa sprzedaży przenosząca własność na kupującego, oraz protokół odbioru – w przypadku leasingu finansowego.
Dokumenty razem z kartą pojazdu (jeżeli była wydana) wysyłamy kurierem.
Nabywca pojazdu w ciągu 30 dni jest zobowiązany do rejestracji pojazdu w Urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania/prowadzenia działalności gospodarczej.
Wymagane dokumenty:
- Wniosek właściciela o rejestrację pojazdu;
- Dokumenty potwierdzające prawo własności pojazdu;
- Dowód rejestracyjny pojazdu z aktualnym terminem badania technicznego;
- Karta pojazdu (jeżeli była wydana);
- Tablice rejestracyjne;
- Aktualne ubezpieczenie OC;
- Dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik.
W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu).
Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione.W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest cudzoziemiec przebywający na terenie RP, firma zagraniczna lub zagraniczne: ośrodki kultury, fundacje, korespondenci prasowi wymagane są:
1. Dokument tożsamości cudzoziemca: paszport oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów wraz z potwierdzeniem czasowego zameldowania cudzoziemca:
- wiza Schengen lub wiza krajowa;
- karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy;
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej;
- karta pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej;
- dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela Unii Europejskiej;
- karta stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej;
- karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały;
- zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, nadanie statusu uchodźcy;
- udzielenie ochrony uzupełniającej lub zgoda na pobyt tolerowany.
2. Zaświadczenie o dokonaniu wpisu do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy (do wglądu) – firma zagraniczna.
Ośrodki kultury, fundacje, korespondenci prasowi – umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje (do wglądu).
Szczegółowe informacje i wnioski dostępne są na stronach urzędów.