Digitalizacja procesów biznesowych w firmie leasingowej w oparciu o platformę SIGNER
BNP Paribas Lease Group odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie ze strony rynku oraz klientów, uruchomił zdalne podpisywania e-dokumentów z wykorzystaniem m.in. kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Dzięki temu klienci mogą zawierać umowy bez konieczności fizycznego spotkania z pracownikami BNP Paribas Lease Group, co miało szczególne znaczenie w trakcie pandemii.
Dodatkowym celem projektu była digitalizacja procesów wspierających (posprzedażowych i wewnętrznych) oraz automatyczna weryfikacja autentyczności i statusów prawnych podpisanych dokumentów z wykorzystaniem modułu kwalifikowanej walidacji podpisów i pieczęci elektronicznych.
Projekt wpisuje się w strategię wprowadzania nowoczesnych rozwiązań dla firm, zgodnych z rynkowymi trendami realizowaną przez BNP Paribas Lease Group.
Udostępnienie platformy SIGNER do elektronicznego podpisywania e-dokumentów zintegrowanej z niezbędnymi usługami zaufania
W ciągu sześciu miesięcy trwania projektu został opracowany i uruchomiony całkowicie elektroniczny proces sprzedaży i obsługi leasingu w oparciu o udostępnioną platformę SIGNER, dostępną z poziomu przeglądarki internetowej. Z rozwiązania korzysta ponad 200 pracowników spółki i coraz większa grupa klientów, którzy zamienili papierową ścieżkę obsługi dokumentów na ścieżkę elektroniczną, zgodną ze strategią paperless. Udostępnione rozwiązanie umożliwia elektroniczne podpisywanie e-dokumentów za pomocą m.in. kwalifikowanego podpisu elektronicznego pomiędzy spółką a jej klientami oraz w obiegu wewnętrznym organizacji. Proces umożliwia również walidację wszystkich podpisanych cyfrowo dokumentów.
Kamienie milowe projektu
- Udostępnienie platformy SIGNER z modułem kwalifikowanej walidacji oraz modułem SignHub umożliwiającym podpisywanie e-dokumentów przez klientów
- Szkolenia dla pracowników w Asseco Academy
- Wydanie pracownikom spółki kwalifikowanych podpisów elektronicznych
Wdrożenie strategii paperless i digitalizacja procesów
Nowy elektroniczny proces obsługi dokumentacji pozwala klientom podpisywać e-dokumenty w dowolnym miejscu i czasie. Elektronizacja skróciła czas i podniosła jakość procesów posprzedażowych i wspierających. Pisma jednostronne takie jak: upoważnienia, zgody i oświadczenia wydawane i wysyłane są wyłącznie cyfrowo co zdecydowanie przyspieszyło ich obsługę.
Podnieśliśmy również efektywność zarządzania dokumentami oraz ich przepływem pomiędzy działami biznesowymi. Rozwiązanie przyniosło przyspieszenie działania wszystkich jednostek i pracowników, zwiększenie zadowolenia personelu oraz korzyści ekonomicznie.
Do szczególnie satysfakcjonujących efektów projektu spółka zalicza oszczędność papieru (ok. 7 500 kartek A4 miesięcznie) i obniżenie emisji CO2 (ok. 22 500 kg CO2 miesięcznie) w wyniku zaprzestania przewozu papierowych dokumentów.
- 100% dokumentacji zarząd spółki podpisuje cyfrowo
- 100% opinii dla klienta dział Customer Service wystawia elektronicznie
- 100% dokumentacji posprzedażowej (zgody, upoważnienie do szkód, rozliczenia ARiMR) powstaje tylko elektronicznie
- 45% pozostałej dokumentacji w procesach posprzedażowych jest wystawiana cyfrowo
- 31% umów w linii BLS jest podpisywanych podpisem kwalifikowanym przez klientów
- 62% umów w linii klientów korporacyjnych zostało podpisanych podpisem kwalifikowanym
SIGNER
Platforma SIGNER pozwala na przygotowanie procesu biznesowego wspierającego przekazywanie e-dokumentu do podpisu wskazanym osobom w organizacji jak i poza nią. Webowy interfejs użytkownika, w technologii RWD (Responsive Web Design) zapewnia działanie zarówno na stacjach roboczych, jak i na urządzeniach mobilnych (w mobilnej przeglądarce Internetowej).
SIGNHUB
Komponent zintegrowany z aplikacją SIGNER, który jest agregatorem różnych rodzajów podpisów elektronicznych i umożliwia złożenie przez klienta podpisu elektronicznego pod e-dokumentem. Wykorzystywany jest gdy stroną podpisującą są osoby spoza organizacji.
SIMPLYSIGN
To mobilny podpis elektroniczny, niewymagający fizycznego czytnika ani karty z certyfikatem. Umożliwia złożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego na urządzeniu mobilnym, takim jak smartfon czy tablet, a także na komputerze.
kwalifikowany elektroniczny znacznik czasu
To nowoczesne rozwiązanie potwierdzające dokładną datę podpisania e-dokumentu – datę pewną. Pozwala zabezpieczyć, e-dokumenty przed sfałszowaniem i antydatowaniem.
Webnotarius
Kwalifikowana usługa walidacji potwierdzająca autentyczność i skutek prawny złożonych podpisów oraz dająca prawną gwarancję, że podpisany e-dokument nie został podrobiony.
pieczęć kwalifikowana w usłudze SimplySign
Rozwiązanie to wykorzystuje kwalifikowany certyfikat pieczęci elektronicznej, który zawiera dane podmiotu posiadającego osobowość prawną (tj. firmy, organizacji, podmiotu administracji publicznej). Usługa jest zgoda z europejskim rozporządzeniem eIDAS, dzięki czemu dokumenty opieczętowane pieczęcią elektroniczną zachowują pełną moc prawną oraz dowodową określoną w tym rozporządzeniu.
Projekt dla BNP Paribas Lease Group to kolejny przykład pokazujący, że nawet tak rygorystyczna pod względem przepisów branża leasingowa może w pełni korzystać z rozwiązań paperless. Uruchomione rozwiązanie umożliwia transformację tradycyjnego papierowego modelu obsługi dokumentów na w pełni cyfrowy proces. Udostępniona platforma SIGNER wraz z dedykowanymi usługami zaufania m.in. kwalifikowaną pieczęcią, podpisem i znacznikiem czasu oraz modułem walidacji, w połączeniu z modułem SignHub pozwoliła w pełni zaadresować i zrealizować potrzeby spółki, które zostały określone na wstępie projektu. Użycie kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest tożsame z podpisem własnoręcznym co jest kluczowe z punktu widzenia zawierania umów leasingowych, które zgodnie z wymaganiami muszą być zawarte w formie pisemnej po rygorem nieważności.
– KAROL BUCHOWIECKI, KIEROWNIK PROJEKTU, ASSECO
“W wyniku szybkiego i skutecznego udostępnienia platformy SIGNER, procesujemy umowy zawarte z użyciem kwalifikowanego e-podpisu oraz weryfikujemy je przy użyciu modułu walidacji, dostępnego z poziomu platformy. Dokumenty posprzedażowe podpisane zdalnie przekazujemy do klientów bez obawy o ich bezpieczeństwo oraz autentyczność. Wysyłamy pisma bez konieczności zbierania fizycznych podpisów i kopertowania dokumentacji. Nowe rozwiązanie usprawniło i przyspieszyło naszą pracę, co miało ogromne znaczenie w rzeczywistości zmienionej przez pandemię oraz zapewnia korzyści ekonomiczne.”
– MARCIN NOWACKI, MANAGING DIRECTOR OF BLS BUSINESS UNIT